شرکت پخش رازی وابسته به هلدینگ شفادارو، در چهارماهه ابتدایی سال مالی خود، ضمن افزایش 35 درصدی سود خالص خود نسبت به مدت مشابه سال قبل، از نظر حجم و درامد فروش نیز جایگاه دوم شرکت های توزیع دارو را از آن خود کرد.
به گزارش پایگاه خبری لسان اقتصادی به نقل از روابط عمومی شرکت پخش رازی، دکتر محمدرضا مرادی، مدیرعامل وعضو هیات مدیره این شرکت با اعلام خبر فوق گفت: پخش رازی پیش از این، در میان شرکت های پخش دارو و تجهیزات پزشکی در رتبه پنجم قرار داشت، که نیمه دوم سال 1402 با اجرای برنامه ای جدید، موفق شد، رکوردهای تازه ای را در دوره کوتاه مدت اجرای این برنامه در زمینه های مختلف فروش، سودآوری، وصول مطالبات و کاهش تسهیلات بانکی بر جا بگذارد.
مدیرعامل شرکت پخش رازی افزود: این موفقیت ها در شرایطی اتفاق افتاده است که شرکت های پخش دارو و صنعت داروسازی به دلیل مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی و کاهش حاشیه سود با خطر ورشکستی مواجه اند.
به گفته وی، مشکل شدید نقدینگی ناشی از عدم پرداخت تسهیلات بانکی، عدم پرداخت بدهی های دولت و مشکلات داروخانه های خصوصی باعث شده است که صنعت پخش و صنعت داروسازی کشور در شرایط بسیار وخیمی قرار بگیرد.
دکتر مرادی با تاکید بر بحران پیش روی صنعت پخش و صنعت داروسازی کشور افزود: در کنار مشکلات نقدینگی ، حاشیه سود شرکتهای پخش نیز به شدت کاهش پیدا کرده و همچنان نیز در حال کم شدن است که این مساله خطر ورشکستگی تعداد زیادی از شرکت های پخش دارویی و حتی داروسازی را افزایش می کند. بنابراین از هم اینک لازم است برای حلاین معضل بزرگ، هم توسط خود صاحبان صنایع پخش و داروسازی و هم در عرصه سیاستگذاری کلان چاره سازی شود.
مهندسی مجدد فرایندها
مدیرعامل شرکت پخش رازی اظهار داشت: پخش رازی برای غلبه بر شرایط حاکم بر بازار و در برنامه جدید خود، بهبود کیفی و مهندسی مجدد فرایند ها را در دستور خود قرار داد و توانست رتبه خود را در میان شرکت های پخش دارو وتجهیزات پزشکی، سه پله ارتقا ببخشد و از رتبه پنجم شرکتهای برتر صنعت پخش به رتبه دوم صعود کند. این شرکت در چهار ماهه ابتدایی سال مالی 1403-1402 موفق شد، رشد فروش خالص خود را 48 درصد ، سود ناخالص را 34 درصد، سود عملیاتی را 36 درصد افزایش دهد که در نهایت منجر به رشد سود خالص 35 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال مالی قبل شد.
به گفته مدیرعامل این شرکت، پخش رازی علاوه بر این ها در زمینه وصول مطالبات نیز در این دوره موفق کرده است. حالی که شرکت های پخش دارو در طول سال های اخیر با بحران کمبود نقدینگی و وصول نشدن مطالبات خود به ویژه از داروخانه های دولتی مواجه اند، پخش رازی در دوره چهارماهه خود، موفق شد وصول مطالبات خود را نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل بهبود بخشید. این شرکت توانسته است مجموع وصول در چهار ماهه دوره مالی 1403 نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد 36 درصدی را در وصول مطالبات رقم بزند.
پخش رازی در شش ماهه اخیر به طور مرتب ماه به ماه نسبت به دوره مشابه قبل و نیز نسبت به ماه قبلی خود عمکلرد بهتری را به نمایش گذاشته است و میتوان آینده مطلوبی را برای این عضو هلدینگ شفا دارو؛ وابسته به هلدینگ آینده پویا و بانک ملی، پیش بینی کرد.
پخش رازی برای رسیدن به هدف فروش 18 هزار میلیارد تومانی خود در سال مالی جدید برنامه توسعه ای ویژه خود را نیز در دستور کار قرار داده است. ارتقای استانداردهای توزیع و انبارش کالا، پروژه هوش تجاری، حمل و نقل ریلی و مهندسی سبد فروش و راه اندازی شعب و مراکز توزیع جدید از جمله برنامه های این شرکت است.