معجزه هم زیستی با گیاهان

تاثیر مثبت حضور در طبیعت و فضای سبز بر کسی پوشیده نیست. افرادی که در منازل خود حتی در آپارتمان‌های کوچک خود‚ گل و گیاه نگهداری می‌کنند از روحیه متفاوتی نسبت به دیگران برخوردارند. امروزه به دلیل زندگی ماشینی و فاصله گرفتن انسان‌ها از طبیعت، نوعی خلاء در روح و روان انسان‌ها پدید آمده است. 

سازمان بهداشت جهانی، سلامتی را یک حالت رفاه جسمی، روانی و اجتماعی می‌داند. زندگی انسان همواره با طبیعت همراه بوده و روح و روان انسانها با نزدیک شدن به طبیعت و دیدن زیباییهای آن به وجد می آید.

همان‌طور که می‌دانید گیاه موجودی زنده، دارای شعور و احساس، دارای تحرک و حافظه و همچنین علاقه‌مند به برقراری ارتباط با همه موجودات و به ویژه انسان‌هاست. گیاهان نیز همانند تمام موجودات زنده تنفس کرده و برای سوخت و ساز خود به غذا نیاز دارند. گیاهان نیز مانند انسان‌ها رشد کرده، گاهی دچار آفت و بیماری شده و نهایتاٌ نیز روزی از بین می‌روند.

همان‌طور که انسان‌ها در تمامی دوره‌های زندگی (اعم از سلامتی، بیماری و …) نیاز به مراقبت دارند، گیاهان نیز نیاز به توجهاتی از قبیل: تهیه خاک مناسب، تنظیم آبیاری، رطوب، ثابت نگه داشتن درجه حرارت نیاز دارند.

همچنین رسیدگی و تیمار کردن برگ‌های خشک شده و آسیب دیده‌ی گیاه و مراقبت از گیاه در برابر آفات و امراض و صحبت کردن با گیاه و لمس آن نیز تاثیر بسزایی در سلامتی گیاه شما خواهند داشت.

گل و گیاه به سرعت می‌تواند روحیه شخص را تغییر داده و موجب افزایش هیجان مثبت در او شود. پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند خریدن و کاشتن گل و گیاه و به طور کلی نگاه کردن به آن‌ها باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش وطراوت و مثبت اندیشی در انسان خواهد شد. به طور کلی پرورش و نگهداری و نگاه کردن به گیاهان در طولانی مدت روی حالات روانی فرد تاثیر مثبت گذاشته و رفتار او را به سرعت دگرگون می‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که در محیط اطرافشان گل‌ها و گیاهان وجود دارند، ۲ تا ۴ برابر آرام‌تر، مهربان‌تر، شادتر و با گذشت‌تر از دیگران هستند و می‌توانند این حس را با عکس‌العمل مثبت خود به دیگران نیز منتقل نمایند. گل و گیاه باعث ایجاد نگرش و احساس مثبت به زندگی و آرامش، احساس شادی و رضایت، صمیمیت و آرامش در افراد می‌شود.// گلخانه مادر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *