رژیم وگان(گیاه خواری) تضمین سلامتی… !؟

به‌ نوشته نشریه بریتانیایی Mirror؛ شواهد زیادی وجود دارد که رژیم‌های غذایی وگان می‌توانند اثرات مثبت زیادی بر بدن داشته باشند، از سطح کلسترول سالم‌تر و کاهش وزن گرفته تا کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی.

با‌ این‌ حال، برخی از افراد رژیم گیاه‌خواری را به سمت افراط می‌کشند و فقط غذاهای گیاهی خام را انتخاب می‌کنند.

طرفداران این رژیم ادعا می‌کنند که پخت‌و‌پز باعث می‌شود غذاها برخی از مواد مغذی و آنزیم‌های مهم خود را از دست بدهند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که خام‌گیاه‌خواری، اگر برای مدت طولانی دنبال شود، ممکن است بیش از آنکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.

سطح مواد مغذی سبزیجات پخته بیشتر است

تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از غذاهای خام ممکن است سالم‌تر از غذاهای پخته باشند. به‌عنوان مثال، پخت‌و‌پز باعث می‌شود که کلم بروکسل و کلم قرمز تا ۲۲ درصد از محتوای تیامین خود را از دست بدهند. تیامین نوعی ویتامین B1 است که سیستم عصبی را سالم نگه می‌دارد. در مقابل برخی دیگر از مواد غذایی هنگام پخته‌شدن دارای مواد مغذی بیشتری هستند. این مواد مغذی در دیواره‌های سلولی سبزیجات ذخیره می‌شوند. پختن، دیواره‌های سلولی را می‌شکند و باعث می‌شود مواد مغذی آزاد شده و راحت‌تر توسط بدن جذب شوند. به‌عنوان مثال، زمانی که اسفناج پخته می‌شود، جذب کلسیم موجود در آن برای بدن آسان‌تر می‌شود. تحقیقات همچنین نشان داده است، در حالی که پختن گوجه‌فرنگی محتوای ویتامین C آن را ۲۸ درصد کاهش می‌دهد، میزان لیکوپن آن را بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به طیف وسیعی از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی‌عروقی، سرطان و بیماری‌های قلبی مرتبط است. مارچوبه، قارچ، هویج، کلم بروکلی، کلم‌پیچ و گل کلم نمونه‌های دیگری از سبزیجات هستند که هنگام پختن مواد مغذی بیشتری دارند.

خام‌گیاه‌خواری چطور سلامت را به خطر می‌اندازد؟

پختن سبزی، آن را سالم‌تر می‌کند

سبزیجات پخته‌شده می‌توانند آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری را برای بدن تامین کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که می‌توانند با نوعی مولکول مضر به نام رادیکال‌های آزاد مبارزه کنند. برخی از سبزیجات (از جمله مارچوبه، قارچ، اسفناج، گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی) حاوی سطوح بالاتری از آنتی‌اکسیدان‌های بتاکاروتن (که در بدن در صورت پخته‌شدن به ویتامین A تبدیل می‌شود)، لوتئین و لیکوپن نسبت به زمانی که خام هستند، دارند.

خام‌گیاه‌خواری، قاعدگی را مختل می‌کند

خام‌گیاه‌خواری اگر به‌درستی دنبال نشود، ممکن است منجر به کاهش وزن ناخواسته شود. این امر به‌ویژه برای زنان جوان نگران‌کننده است. محققان دریافته‌اند که ۳۰ درصد از زنان زیر ۴۵ سال که خام‌گیاه‌خواری را برای بیش از سه سال دنبال می‌کردند، آمنوره نسبی تا کامل (عدم قاعدگی) داشتند. این امر احتمالاً به‌دلیل کاهش وزن ناشی از رژیم خام است. آمنوره می‌تواند باعث طیف وسیعی از مشکلات، از جمله ناباروری، کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان شود.

خام‌گیاه‌خوارها فقر ویتامین دارند

متأسفانه، عدم دنباله‌روی صحیح از رژیم‌های خام وگان به این معنی است که شما احتمالاً سطح ویتامین B12 و D، روی، سلنیوم، آهن و دو نوع اسید چرب امگا ۳ را در بدن خود کاهش می‌دهید. کمبود ویتامین B12 نگرانی خاصی برای محققان است. آنها دریافتند که ۳۸ درصد از افرادی که از رژیم غذایی خام پیروی می‌کنند، کمبود ویتامین B12 دارند. کمبود ویتامین B12 با مجموعه‌ای از مشکلات سلامتی مانند زخم دهان، زردی، مشکلات بینایی، افسردگی و سایر تغییرات خلقی مرتبط است.

واکسن آنفلوآنزا خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد

محققان دانشگاه کلگری می‌گویند که واکسن آنفلوآنزا خطر سکته مغزی را در میان بزرگسالان کاهش می‌دهد، حتی اگر آنها در معرض خطر بالای سکته نباشند.

به‌گزارش مدیکال‌اکسپرس؛ محققان سوابق سلامتی بیش از چهار میلیون نفر را در یک دوره نه ساله ارزیابی کردند. نتایج آنها نشان می‌دهد که واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا باید به‌شدت برای همه بزرگسالان توصیه شود؛ آنهم به‌خاطر تاثیر آن در کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی.

از آنجا‌ که واکسن آنفلوآنزا برای کاهش خطر حمله قلبی و کاهش خطر بستری‌شدن در بیمارستان برای افراد مبتلا به بیماری قلبی شناخته شده است، محققان می‌خواستند بفهمند که آیا واکسن دارای همان ویژگی‌های محافظتی برای افرادی است که در معرض خطر سکته هستند؟

خام‌گیاه‌خواری چطور سلامت را به خطر می‌اندازد؟

آنها طی این مطالعه دریافتند که خطر سکته مغزی در شش ماه پس از واکسیناسیون آنفلوآنزا تا بیش از ۲۰ درصد هم در زنان و هم در مردان کاهش می‌‌یابد.

سکته مغزی سومین علت اصلی مرگ و ناتوانی در سطح جهان است، اما محرک فوری آن همیشه قابل شناسایی نیست؛ دلایلی که چرا سکته در یک روز خاص و در یک زمان خاص رخ می‌دهد، نیز اغلب به‌سادگی قابل شناسایی نیست، حتی زمانی که خطرات زمینه‌ای شناخته‌شده مانند فیبریلاسیون دهلیزی، تنگی آترواسکلروتیک شریان کاروتید یا فشار خون مزمن وجود داشته باشد. با‌این‌حال، بیماری‌های عفونی مرتبط با سکته مغزی شناخته شده‌اند. به‌طوری‌که بیش از ۲۵ سال پیش مشخص شد عفونت‌های تنفسی خطر سکته مغزی را در سه روز اول پس از شروع عفونت افزایش می‌دهند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که واکسیناسیون گسترده آنفلوانزا ممکن است یک استراتژی عمومی برای پیشگیری از سکته مغزی در دنیا باشد.

چطور سرعت تاثیر داروهای مسکن را افزایش دهیم؟

هر کسی که از درد رنج می‌برد و مجبور به مصرف دارو است، به‌ندرت به این نکته فکر می‌کند که چطور باید برای افزایش سرعت اثربخشی، داروی مسکن را مصرف کند.

به‌گزارش نشریه آلمانی فوکوس‌آنلاین؛ یک مطالعه جدید نشان می‌دهد موقعیت صحیح بلع و وضعیت بدن می‌تواند زمان تاثیر یک دارو را ده برابر تسریع کند؛ بخصوص در زمان دردهای حاد.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه جانز هاپکینز انجام شده، نشان می‌دهد که وضعیت بدن در طول و بعد از مصرف دارو تأثیر قابل‌توجهی بر سرعت اثرگذاری آن دارد.

محققان از یک مدل طراحی‌شده خاص برای ترسیم سفر یک قرص از طریق معده به سمت دوازدهه استفاده کردند. این مدل که «StomachSim» نام دارد، اتفاقاتی را که هنگام هضم غذا یا دارو در معده رخ می‌دهد، شبیه‌سازی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *