نوسان بازار ارز در پی رخدادهای سیاسی و افزایش تقاضا

لسان: یک کارشناس حوزه ارز عوامل سیاسی و همچنین افزایش تقاضا در سامانه نیما را از دلایل اصلی نوسانات بازار ارز طی روزهای اخیر عنوان کرد.

 یک فعال بازار ارز  ، درباره دلایل نوسان نرخ ارز طی روزهای اخیر اظهار داشت: یکی از دلایل این نوسانات بحث سیاست‌ خارجی از جمله موضوع ارسال پرونده ایران به شورای حکام و رأیی که علیه ایران صادر شد، بوده است.

وی با بیان اینکه اتفاقات دیگری نیز در حوزه روابط بین‌الملل رخ داده است، گفت: لحن کشورهای اروپایی درباره سیاست‌های ایران تغییر کرده و در حال انجام بدعهدی‌هایی هستند که این اقدامات آنها حاکی از همسویی بیشتر با آنها با آمریکا است.

این کارشناس حوزه ارز ادامه داد: از سوی دیگر در مدت زمانی بسیار کوتاه تخصیص‌های لازم انجام نشده و تخصیص‌هایی که شده به سمت ارز حاصل از صادرات سوق داده شده و ارز حاصل از صادرات نیز توسط صادرکنندگان تامین می‌شود، که با توجه به افزایش تقاضا در بازار آزاد ارز، صادرکنندگان ارز را به قیمت آزاد به فروش می‌رسانند.

وی افزود: از سمت نیما تقاضا به سمت ارز حاصل از صادرات سوق داده شد که این تقاضای بالا عدم تعادلی را در بازار ایجاد کرد و همین مسئله باعث شد تا برخی شرکت‌ها که ارز خود را از قبل فروخته بودند، دوباره از بازار، صرافی‌های امارات یا سایر کشورها خریداری کنند که مشکلاتی را به وجود آورد.

این فعال بازار خاطرنشان کرد: متاسفانه علی رغم این که تلاش بسیار زیادی شده تا نرخ صرافی‌های رسمی به نرخ بازار نزدیک شود، به صورت نامشخص با وجود آنکه تقاضایی در بازار نیست و مصرف کننده واقعی وجود ندارد، شاهد آن هستیم که اختلاف قیمت بسیار زیادی ایجاد می‌شود که یک بحث آن سودآوری واسطه‌ها از خرید ارز از صرافی‌های بانکی و فروش در بازار آزاد است که همواره این جذابیت باعث می‌شود تا قیمت بازار از نرخ صرافی‌های رسمی فاصله بگیرد و با توجه به این که این میزان فاصله جذابیت ایجاد کرده، دائما شاهد تکرار آن هستیم.

وی تصریح کرد: همچنین فعالان بازار بعد از توقفی که در چند ماهه گذشته برای تقاضای ارز داشتیم با راه افتادن مجدد جریان تجارت کالا پیش‌بینی می‌کردند که بانک مرکزی با منابع در اختیار خود تقاضاها را در سامانه نیما پاسخگو باشد اما این اتفاق نیفتاد و تمامی تقاضاها به سمت ارز حاصل از صادرات و اشخاص سوق پیدا کرد.

این فعال بازار ارز خاطرنشان کرد: انتظار داشتیم تا از پتانسیل ارزهای دیجیتال برای تامین بخشی از تقاضا‌ها استفاده شود و بخش کوچکی از نیازهای سامانه نیما و سنا را از این طریق ساماندهی کنیم اما بعد از گذشت حدود دو ماه هنوز هیچ تصمیم‌گیری خاصی در این بخش نشده و کمکی از بابت ارزهای دیجیتال در حوزه رفع نیازهای ارزی خرد شاهد نیستیم.

وی تاکید کرد: یکی از اتفاقاتی که در سامانه نیما در طول ماه‌های گذشته رخ داد این بود که عرضه ارز در سامانه نیما فقط از طریق صرافی‌های بانکی امکانپذیر بود و سردرگمی میان مشتریان صرافی‌های رسمی و واردکنندگان ایجاد شد و تا زمانی که منبعی را برای تامین ارز خود پیدا کنند، مجبور شدند تا با هر قیمتی در بازه زمانی کوتاه ارز مورد نیاز خود را از بازار تهیه کنند که این موضوع توسط بانک مرکزی اصلاح شده و صرافی‌های غیربانکی نیز مجاز به این کار شدند.

وی یادآور شد: نرخ کف سامانه نیما و نرخ توافقی سامانه نیما نباید تفاوت زیادی داشته باشد؛ در واقع نباید 2500 تا 3 هزار تومان در یک ارز در سامانه نیما تفاوت قیمتی وجود داشته باشد و این موضوع در قیمت گذاری و نظارت بر قیمت‌ها می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *