حمایت از کسب و کارهای فناور کلید خورد

لسان: تفاهم‌نامه توسعه ‌کسب‌وکارهای فناور حوزه ارتباطات از طریق ارائه خدمات عمومی و تخصصی با ارزش افزوده بالا، جذب سرمایه‌گذاری و ورود کارآفرینان و واحدهای صنعتی به بازارهای داخلی و جهانی امضا شد.

عیسی منصوری صبح امروز در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه بین پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، بنیاد ملی توسعه فناوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه توسعه کسب و کارهای فناور حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، اظهار داشت: برای حمایت از کسب و کارها و اشتغال در شرایط کرونا، مکانیزم‌هایی انجام شد که به جای مراجعه مردم به ادارات، ماشین‌ها کار را انجام می‌دهند و مردم برای دریافت وام‌های حمایتی، فقط برای دریافت پول به بانک مراجعه می‌کردند و ما توانستیم برای اولین بار دولت مکانیکی را با دولت الکترونیکی جایگزین کنیم و میزان مراجعه مردم در ادارات در شرایط کرونا به حداقل کاهش پیدا کرد.

وی گفت: انقلاب صنعتی چهارم به این صورت است که نوع مواجه مردم و دولت‌ها با مسائل متفاوت باشد. ما همچون بسیاری از کشورها در حوزه صنعت، نیازمند نیروی انسانی متخصص هستیم.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برای پرورش نیروی متخصص، صرف آموزش رسمی کلاسیک پاسخگو نیست بلکه برای تأمین نیاز باید به صورت عملی و توسعه‌ای آموزش داده شود. باید نیروی کار با تجربه، برای حوزه هوش مصنوعی، بلاک چین و … تربیت تا نیازهای کشور رفع شود.

وی ادامه داد: البته ما هنوز آمادگی کافی برای فناوری‌های هوش مصنوعی نداریم؛ اما تفاهم نامه امروز می‌تواند گام مؤثری در این حوزه باشد.

منصوری با بیان اینکه بازیگران اصلی انقلاب صنعتی چهارم، نیروی انسانی متخصص است، گفت: کشورهایی همچون آلمان، پلتفرم ملی برای این کار تهیه کرده اند اما ما هنوز به این لایه ورود نکرده ایم زیرا این نوع فعالیت‌ها اساساً در مأموریت دستگاه‌ها تعریف نشده است.

وی افزود: نشست امروزی، بیش از آنکه منجر به شکل گیری نیروی انسانی متخصص باشد نوعی از همکاری برای شکل دهی پلتفرم‌های ملی است. امیدواریم این ورود منجر به شکل گیری یک پلتفرم در پرورش نیروی انسانی، توسعه کسب و کار، امر پژوهش و تولید دانش در این حوزه باشد.

هنوز نقش استارت‌آپ‌ها در اقتصاد ملی ناچیز است

همچنین، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در این مراسم گفت: دانشگاه تهران با ایجاد پارک علم و فناوری، به توسعه فناوری و زمینه ایجاد اشتغال‌های مبتنی بر فناوری‌های نوین کمک می‌کند و در این زمینه با دستگاه‌های مختلف اجرایی تفاهم‌نامه امضا می‌کند، از جمله اینکه امروز تفاهم‌نامه همکاری با بنیاد ملی توسعه فناوری امضا شد.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی می‌تواند با آوردن منابع مالی از افزایش استارت‌آپ‌ها حمایت و این استارت‌آپ‌ها را با بازار آشنا کنند. در تفاهم‌نامه‌ای که امروز با بنیاد علم و فناوری امضا شد، در زمینه هوش مصنوعی و صنعت نسل چهارم همکاری‌ها ادامه می‌یابد و دانشگاه تهران از نظر علمی و فناوری پیشرفته است و شبکه خوب فناوری دارد.

وی همچنین با بیان اینکه فرهنگ استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوین در کشور شکل گرفته است، گفت: امروز در ذهن هر دانشجو یک گزینه و جایگزین برای کسب و کارها از طریق استارت‌آپ‌هاست و گفتمان ادبی استارت‌آپ‌ها در فضای کسب و کار شکل گرفته، البته هنوز نقش استارت‌آپ‌ها در اقتصاد ملی ناچیز است که باید این نقش افزایش پیدا کند.

نیلی احمدآبادی گفت: از مشکلات استارت‌آپ‌ها دسترسی به بازارهای ملی و بین‌المللی است و استارت‌آپ‌ها می‌توانند با روش‌های فناورانه خود، تحریم‌ها را هم دور بزنند و برای فروش محصول بازاریابی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *